Společnost DAF uvedla na veletrhu Busworld '17 součásti poháněcího ústrojí pro snížení provozních otáček motoru (downspeeding)

Výrazně palivově úspornější, tišší, výkonnější a komfortnější

DAF_motory.jpg

• Společnost DAF představuje motory, které pracují při nižších otáčkách, a také nápravy pro autobusy a autokary:

  • až o 6 % nižší spotřeba paliva
  • vyšší komfort pro cestující
  • maximální točivý moment dostupný již při 900 min-1

• Významné zdokonalení motorů PACCAR MX-11 a MX-13:

  • nižší hmotnost
  • vylepšené spalování, nové turbodmychadlo a ventilový rozvod
  • nová inteligentní čerpadla mazání motoru, chlazení a posilovače řízení
  • vyšší točivý moment při nižších otáčkách motoru
  • vyšší výkony až do 390 kW/530 k
  • špičkový výkon motorové brzdy

• Nové vysoce efektivní zadní nápravy:

  • rychlejší stálé převody
  • nižší hmotnost
  • nižší vnitřní tření

Výrazná úspora paliva, tišší, výkonnější a mnohem komfortnější. Společnost DAF Components představila na veletrhu Busworld 2017 v belgickém Kortrijku významné inovace – motory, které pracují při nižších otáčkách (downspeeding), a také nápravy pro autobusy a autokary. Zdokonalené motory PACCAR MX-11 a MX-13 jsou neuvěřitelně tiché a poskytují optimální výkon při zvláště nízkých otáčkách. Společnost zároveň uvádí nově vyvinuté, rychlé stálé převody zadní nápravy, které – v kombinaci s optimalizovanými převodovkami – poskytují neobyčejně nízkou spotřebu paliva a nevídaný komfort cestování.
Aby byla každá kapka paliva využita s maximální účinností, provedla společnost DAF důkladnou analýzu všech prvků spojených s poháněcím ústrojím, přičemž si pro nové motory a zadní nápravy kladla otázku „Jak můžeme ještě dále snížit spotřebu paliva?". Cílem je dosažení maximálního zisku z každého kilometru, maximální spolehlivosti a maximálního komfortu za minimální náklady.

Downspeeding
Výchozím předpokladem při vývoji nových motorů PACCAR MX-11 a MX-13 bylo snížení jejich pracovních otáček (downspeeding) za účelem optimalizace spotřeby paliva. Motory PACCAR MX-11 a MX-13 nové generace poskytují maximální točivý moment již od 900 min-1, a to bez omezení výkonu. To znamená, že motory MX-11 i MX-13 mají provozní otáčky 1 050 min-1 při cestovní rychlosti.

Vysoký točivý moment
Lepší komfort řízení a dostatečný záběr zajišťují vyšší točivý moment o 50 až 200 Nm (v závislosti na typu motoru) při nižších otáčkách všech nových motorů. Také výkon byl téměř u všech motorů zvýšen o 10 až 15 kW (14 až 20 k).

Inovace
Díky zavedení nových technologií a díky inovacím motorů PACCAR MX-11 a MX-13 byl umožněn jejich downspeeding. U obou motorů byly zdokonaleny všechny důležité prvky, včetně bloku motoru, chlazení, klikové hřídele a pístů. Byl také zlepšen proces spalování a zvýšen kompresní poměr.
Navíc byla použita nová, ještě efektivnější turbodmychadla, díky nimž motor dodává vyšší točivý moment při nižších otáčkách motoru, nadto s dokonalejším spalováním. S cílem dosažení maximální efektivity používá společnost DAF olejová čerpadla pro mazání motoru s proměnlivým výkonem a také kompletně nové olejové moduly se sníženými tlakovými ztrátami. Tato nově vyvinutá čerpadla zajišťují to, že tlak oleje vždy přesně odpovídá požadavkům motoru, což šetří energii, a tedy i palivo. Tentýž princip je využíván i u čerpadel chladicí kapaliny a posilovače řízení, která rovněž přispívají ke snížení spotřeby paliva.

Vyšší výkony a točivé momenty
Nový motor PACCAR MX-11 dosahuje maximálních výkonů 220 kW/299 k, 251 kW/341 k, 270 kW/367 k, 300 kW/408 k a 330 kW/449 k. Točivý moment pro dvě nejnižší výkonové varianty je 1 350 Nm a 1 500 Nm. Tři další varianty motoru MX-11 poskytují točivý moment 1 900 Nm, 2 100 Nm a 2 300 Nm.
Výkony tří variant přepracovaného motoru MX-13 jsou 315 kW/428 k, 355kW/483 k a 390 kW/530 k, přičemž točivý moment dosahuje 2 300 Nm, 2 500 Nm a 2 600 Nm.


Motorová brzda DAF „láme" nové rekordy

Točivý moment a výkon motoru nebyly jedinými parametry, u nichž došlo k modernizaci. Motorová brzda MX pro motory MX-11 a MX-13, už tak špička na trhu, je ještě výkonnější díky inovacím ventilového rozvodu včetně úpravy profilu vaček. To znamená, že také motor MX-13 má stejně jako MX-11 motorovou brzdu s aktivací jediného ventilu, která poskytuje vyšší brzdný výkon při nižších otáčkách motoru. Je naprostou samozřejmostí, že obě motorové brzdy nabízejí maximální výkon v neobyčejně širokém rozsahu otáček motoru. To nejenom snižuje opotřebení brzd, ale dosahuje se i vyšší průměrné rychlosti vozidla.

DAF_MOTORY_graf1.jpg

Brzdný výkon motorové brzdy motoru PACCAR MX-11 je zvýšen o 10 %, na 340 kW/463 k. A co je mnohem důležitější, točivý moment motorové brzdy v rozmezí otáček mezi 1 200 až 1 500 min-1 je zvýšen o 20 %. Díky těmto zlepšením nastavila společnost DAF Components nový standard v 11litrové kategorii motorů.
Motorová brzda motoru MX-13 poskytovala již dříve bezkonkurenční výkon při nízkých otáčkách, a ten byl nyní ještě zvýšen. Mezi otáčkami 1 000 a 1 450 min-1 poskytuje nová motorová brzda motoru MX-13 o 20 % více brzdného výkonu, špičkově téměř o 30 % více, a to asi při 1 200 min-1. Maximální brzdný výkon od 2 100 min-1 se rovná 360 kW/490 k.

 

DAF_MOTORY_graf2.jpg

 

EcoMode

Pro zvýšení úspory paliva mohou být motory MX-11 a MX-13 – po důkladné konzultaci s výrobcem autobusu nebo autokaru – dodávány také s volbou EcoFuel Mode. Toto nastavení motoru je určeno primárně pro dosažení minimální spotřeby paliva. Eco Fuel Mode například zajišťuje, aby se přeřazování rychlostních stupňů provádělo dříve, takže motor plynuleji reaguje na změny polohy pedálu akcelerátoru. Naopak Eco Performance Mode je určen pro vyšší výkon, řazení převodových stupňů probíhá při vyšších otáčkách motoru a ten reaguje s vyšší razancí.

Nově vyvinutý tempomat

Nově také reaguje tempomat v kopcovitém terénu. Zde prediktivní tempomat (Predictive Cruise Control, PCC) zajišťuje nejen jemné zvyšování točivého momentu, ale také zaručuje rychlejší nárůst točivého momentu v prudkých stoupáních, čímž se dosáhne nastavené rychlosti bez nárůstu spotřeby paliva.
Funkce Eco Roll a Predictive Cruise Control byly také optimalizovány. Dříve byla decelerace vozidla těsně před vrcholem stoupání. Nyní je na převodovce nastaven neutrál tehdy, když jsou hmotnost a rychlost vozidla dostatečně vysoké na to, aby vozidlo pomocí kinetické energie přenesly přes vrchol stoupání. Tím se výrazně zvyšuje podíl vzdálenosti ujeté setrvačností autobusu nebo autokaru bez vstřikování paliva, a na dlouhých cestách může podíl Eco Roll vzrůst až na dvojnásobek.

Zdokonalené zadní nápravy

Pro optimální výkon a efektivitu vozidla je důležitá celá sestava kompletního poháněcího ústrojí. Z tohoto důvodu nebyl zdokonalen pouze motor, ale – jako součást DAF Transport Efficiency – byla zdokonalena i zadní náprava. Zdokonalení slouží dvěma účelům: jednak usnadňuje downspeeding a tím maximalizuje efektivitu, jednak zvyšuje komfort pasažérů. Byla také dále snížena hmotnost zadní nápravy.
Účinnost zadní nápravy byla zvýšena – nejen použitím nového profilu ozubení, ale také zavedením nového výrobního postupu. Tím se maximálně zvýšila přesnost geometrie ozubených kol, což minimalizuje tření mezi jednotlivými převodovými ozubenými koly a také hladinu hluku. Společnost DAF také používá pro obě zadní nápravy mazací olej s nižší viskozitou, aby se snížilo tření v diferenciálu.
Zadní náprava získává další výhodu díky novým ložiskům kol s nízkým třením, která rovněž přispívají ke sníženi spotřeby paliva.

Paliva zajišťující menší uhlíkovou stopu

Tato ekologičtější paliva začínají být dostupná na trhu stále více. Z tohoto důvodu společnost DAF zajistila, aby motory PACCAR MX mohly pracovat i na paliva HVO (snížení CO2 je 80 %), BTL (80 %) a GTL (5 %). Motory PACCAR MX mohou tato hydrogenovaná a parafinická paliva používat zároveň s běžnou motorovou naftou, přičemž servisní intervaly mohou zůstat na hodnotě 200 000 kilometrů.

DAF Components

Už desítky let si společnost DAF udržuje celosvětové prvenství v oblasti autobusů a autokarů jako klíčový partner jejich nezávislých výrobců komponent. Společnost DAF Components dodává kompletní řadu motorů Euro 6 PACCAR MX-11 a MX-13, a to včetně zadních náprav. Všechny motory PACCAR se vyznačují nízkou spotřebou paliva, optimální spolehlivostí a dlouhými servisními intervaly, což přináší vysokou dostupnost vozidel a maximální výnosy z vozidel. Totéž platí i o populárním 9,2litrovém motoru PACCAR PR a 12,9litrovém motoru PACCAR MX, které jsou dodávány v provedení pro emisní standardy Euro 3, Euro 4 a Euro 5.

Modul podvozku LF pro kompaktní autobusy

Výrobní řada společnosti DAF Components zahrnuje také podvozek rozvážkového nákladního vozidla DAF LF, které je ideální platformou pro kompaktní 30- až 40místné autobusy. Společnost DAF tyto podvozky dodává s rozvory od 3,05 až do 6,70 metru a s motory Euro 6, se 4,5litrovým čtyřválcem PACCAR PX-5 a s šestiválcem o objemu 6,7 litru PACCAR PX-7, které nabízejí výkony od 112 kW/152 k do 239 kW/320 k. Podvozky DAF LF jsou ideální pro výrobu mnoha typů vozidel, od kompaktních midiautobusů až po luxusní VIP autokary.

Plný servis pro optimální efektivitu

Pro optimální efektivitu je velmi důležité, aby byl autobus nebo autokar v provozu s minimálními prostoji. Provozovatelé autobusů nebo autokarů s motory PACCAR se mohou obrátit o pomoc na více než 1 000 servisních míst DAF rozmístěných po celé Evropě i mimo ni, přičemž 200 z nich je autorizováno jako „DAF Coach & Bus dealers" (dealeři DAF pro autobusy a autokary).
Tito dealeři jsou na hlavních silničních a dálničních tazích pro osobní dopravu a jsou plně vybaveni poskytovat služby pro systémy, které jsou specifické pro autobusy a autokary. International Coach Service (mezinárodní autokarový servis) společnosti DAF je tedy připraven poskytovat své služby 24 hodin každý den a dealeři společnosti DAF nabízejí smlouvy na údržbu a opravy, které poskytují maximální jistotu pro další cestu.

 

 

Kontakujte nás

Lubenská 1588
269 80 Rakovník
+420 602 380 924
daf.servis@anexia.cz